Maleisie! - Reisverslag uit Pulau Perhentian, Maleisië van Dan Stephanie Isa Lot - WaarBenJij.nu Maleisie! - Reisverslag uit Pulau Perhentian, Maleisië van Dan Stephanie Isa Lot - WaarBenJij.nu

Maleisie!

Door: Dan Stephanie Isa en Lot

Blijf op de hoogte en volg Dan Stephanie Isa Lot

11 Juli 2014 | Maleisië, Pulau Perhentian

Hallo allemaal,

Ik zit hier op de veranda van ons huisje in de Perhentian Islands onze eerste verslagje te schrijven. Het is nog maar ruim 1,5 week dat we weg zijn maar wat hebben we al veel gedaan voor mijn gevoel.
Nadat we door opa Hans en Oma Marleen zijn uitgezwaaid op Düsseldorf, hebben we een prima vlucht gehad via Dubai naar Kuala Lumpur. Een heel eind, maar de meisjes hebben het prima gedaan. Ze kregen volop kadootjes, knuffelbeesten, een rugzak, fleece dekentjes, kindermenus, tekenfilms en hebben af en toe lekker geslapen in de hangmatjes die Steef bij de voeten had geknoopt.
Om een uur of 10 's avonds kwamen we in KL aan ( zes uur later, dus voor het gevoel 's middags) en hebben we een express treintje naar treinstation KL centraal genomen en daar een taxi naar het appartement dat we gereserveerd hadden. Gelukkig snel gevonden, er staat hier zelfs 24/7 bewaking voor het hek (gelijk 3 man natuurlijk), en we zoefden snel met de lift in onze torenflat (36 verdiepingen, vrij normaal hier). Ons geïnstalleerd en Dan op zoek naar nog wat te eten en gelukkig is hier altijd nog wel wat open. Met wat brood, kip en gekookte eieren onze honger gestild en lekker gaan slapen, de kleine dames bij elkaar op een tweepersoons matras.
Toen we allemaal wakker waren was het gelijk half een 's middags.... We hadden het plan om naar het KLCC (KL City Centre) park te gaan maar toen de dames het zwembad op de vijfde verdieping zagen waren de plannen snel aangepast. Zwemmen!!  Het is hier ook z'on 33 graden elke dag dus een frisse duik is niet verkeerd.  Isa is nu vooral van het 'bommetje' en is een enorme waterrat. Lot dobbert lekker in haar bandjes rond...Na het zwemmen de stad in gegaan en wat gegeten bij de Reggae Mansion, omdat we niet konden vinden wat we eigenlijk zochten. Het is dan ook een enorme drukke stad, met een auto rijden lijkt me een nachtmerrie eigenlijk. Met openbaar vervoer is het prima te doen, veel metro's brengen je overal.

De volgende dag zijn we dan toch naar KLCC gegaan en hebben de Petronas twin towers bestegen, 370 meter hoog. Petronas is de Shell van Kuala Lumpur , allemaal gebouwd met oliedollars dus. Daarbij een enorm 6 verdiepingen tellen winkelcentrum, aquarium, een groot park, een conferentie centrum, enorm groot dus. Op de 83e verdieping heb je een mooi uitzicht over de hele stad.

Daarna het bijbehorende aquarium bezocht, vol met de meest vreemde vissen, haaien en roggen. Met een lopend bandje wordt je onder de vissen doorgeleid. Erg mooi ze zo van dichtbij te kunnen zien.  Het hoogtepunt voor Isa en Lot was ( na alle mega vissen) toch wel een nemo vis...
In het KL park wat gespeeld in de speeltuin, in de vijver gekeken naar een fontijn show en terug naar huis voor een afkoel sessie in het zwembad. Alvast oefenen met de snorkels voor later.... Om de hoek heerlijk Maleisies gegeten. Heerlijk eten hier trouwens, echt geweldig! Isa en Lot houden erg van sliertjes  (noodles) en rijst dus helemaal top!
'S nachts wel om 2 uur wakker... Toch nog wat tijdsverschil issues.

De dag erna met de trein naar Batu Cave, een tempel voor hindoes net boven KL. Veel apen, en grotten vol met aparte beelden.  Goden met 4 handen en armen of olifants-of apenhoofden werken erg tot de verbeelding bij de meisjes. Heel warm wel, vooral de trap met 272 treden en veel apen was voor ons een echte pelgrimstocht... Maar met de belofte van een ijsje klom Isa dapper verder. Lot hebben we in de draagzak (bedankt Yolanda en Victor, top ding).
Trein terug voor de dagelijkse duik in ons zwemparadijs en 's avonds naar China Town voor de avondmarkt en een hapje eten, satey met noodles... Gaat erin als pannekoeken.

Op 5 juli hebben we, na 4 nachten KL, de bus gepakt naar de Cameron Highlands, ongeveer op 2000 meter boven NMP ( nieuw Maleisisch Peil) en dus een stukje koeler, maar nog steeds een aangename 25 graden overdag.  Ongeveer 4 uurtjes rijden, met het laatste uur de grote touringcar voor ons alleen. De chauffeur stopt dan gewoon als er kleine meisjes moeten plassen... Want ook Lot is zindelijk en weigert om in de luier te plassen :-)
Het zoontje van de chauffeur kreeg een loom bandje van Isa,  die helemaal aan het Loomen geslagen is (armbandje maken van elastiekjes met knoopjes). Ideaal tijdverdrijf op urenlange bustochten!  ' s middags aangekomen in Twin Pines, basic onderkomen en een toertje geboekt voor de volgende dag.  In het dorpje bleek een compleet Nederlands ingerichte kroeg te zijn, van een Maleisiër die 15 jaar in Assen heeft gewoond, en alles oranje en rood wit blauw heeft geschilderd. Inclusief sjaaltjes van Ajax, Feijenoord en FC Dordrecht. Met frikandellen en bitterballen op de menukaart en molentjes op de bar.  Wij hebben verder even rustig aan gedaan, kaart spelletje UNO gespeeld ( ook een hit bij isa en lot, we spelen zeker 5 spelletjes per dag). ' savonds bananenpannenkoek op zijn Indiaas en wij lekkere kip tandoori.

Volgende dag met een minubusje sightseeing gedaan: een theeplantage bezocht, theefabriek, bijen boerderij, vlindertuin, rozenkweker, aardbeien kwekerij (heb je hier enorm veel van!) een markt en een tempel. Weer een vol schema dus!  Even chillen in ons huisje en daarna de herhaling Nederland -Costa Rica gekeken. Ook spannend als je weet hoer het afloopt....en daarna maar weer naar de Indiër die erg goed bevallen was. Blijken ze ook aarbeien en honingpannekoeken te hebben....de dag kan niet meer stuk.  Isa en Lot vallen als een blok in slaap....

De dag hierna worden we om 8 uur opgehaald voor een minibusrit naar Koala Besut, een havenplaatsje waar de boot naar de Perhentian Islands vertrekt. De ingeschatte 4 uur door het reisbureautje bleken toch 6 uur te worden, met een volle bus best lang....we waren erg blij dat we er waren, want de kids moesten ook 6 uur lang op schoot, met 2 korte plaspauzes. Ze doen dat trouwens erg goed, daar hebben we wel mazzel mee.
Bij de haven aangekomen via kantoortjes naar de speedboot, waarbij Lot toch wel een beetje bezorgd was en het erg spannend vond. "Dit durf ik echt niet Papa" . Toen het gas er goed op ging was Isa de busreis direct vergeten: JOEHOE!!!! En na een minuutje of 10 begon Lot er ook de lol van in te zien en had weer volop praatjes.  In het baaitje van ons resort werden we afgezet op een drijvend ponton met de belofte dat we opgehaald werden " but maybe tomorrow, haha". Gelukkig was dat na een minuut of 10 al en Isa maakte gelijk vrienden met de bestuurder en mocht op schoot mee sturen...tof!

Op het eiland een basic hut maar prima en  zonverwarmde douche. Vlakbij de zee, zeker 1 minuut lopen, met weinig golven en op 30 meter van het strand de eerste vissen (Nemo's!!!), heerlijk plekje dus.  Wegens Ramadan gaat het restaurant op ons resort a's avonds pas om 20:30 open , maar er zijn meerdere hutjes op het strand met verse vis, inktvis en garnalen die je kan aanwijzen welke je wilt en een half uurtje later op de tafeltje worden gezet, die met de pootjes in het witte zand staan. Heel vervelend allemaal....

De volgende dag een snorkeltocht gedaan, Isa snorkelt lekker mee en lot dobbert met bandjes en zwemvest lekker in zee...gaat prima! Erg mooi hier onderwater, heel veel vissen, grote schildpadden en zelfs een haai gespot, niet slecht voor een ochtend ! Ook isa heeft de schildpadden goed kunnen bekijken, ook baby'tjes. Ook op een strandje geweest waar de vissen uit je hand eten, erg dichtbij en af en toe happen ze ook in je been (of de moedervlek op Steef haar zij). Bij Shark Point een haai gespot, de lengte van Lot ongeveer, erg cool. Vond Isa wel een beetje spannend, dus die bleef aan boord bij haar nieuwste vriend Hassan, de bestuurder van de boot.

Ze hebben hier ook erg lekkere Shakes, bananen, mango, Lime...en bananenpannenkoek natuurlijk.  Veel zwemmen, snorkelen en spelen met de kinderen van een Nederlands gezin dat hier ook zit, vooral Pim van 4 is al een echte vriend van Isa. En ook de twee meisjes van het restaurant op het strand met de Tom en Jerry cartoons trouwens ook.
Om 4 uur 's morgens nog opgestaan voor Nederland Argentinië maar om kwart voor 7 teleurgesteld weer naar bed gegaan. Toch wel met ruim 20 Nederlanders gekeken in oranje shirt.
Stephanie en Dan hebben elk een dag gedoken, met 's ochtend een opfris duik (was ruim 2 jaar geleden, hoe zat het ook alweer) en 's middags een tweede duik. Erg mooi duiken hier, veel vissen, koraal en anemonen vol Nemo 's...

Morgen gaan we verder, om 4 uur 's middags de boot terug, nachtje in een dorpje Kuala Terrenganue bij het vliegveld ( uurtje rijden nog) en dan vliegen we via Kuala Lumpur naar Siem Reap in Cambodja. Een nieuw land,  we zijn erg benieuwd.  En Maleisie is een super bestemming!

Liefs van ons viertjes!

• 11 Juli 2014 - 19:40

Monique:

Wow, wat een impressie zo na 1,5 week al weer. En dan nu door naar Ankhor wat, zo'n topper al zo vroeg in de vakantie ;-) Geniet er van met die kleine meisjes samen!

• 11 Juli 2014 - 20:13

Lonneke, Jeroen, Fee En Saar:

Wat leuk om een eerste verslag te lezen! Veel gedaan en gezien en heerlijk om weer even 'terug' te zijn in Maleisië ;-). Perhentian wilde ik nog laten weten, daar hebben wij ook genoten van zon, zee, vissen en lekker eten. Fijn dat de meiden het zo goed doen. We wensen jullie veel avontuur en bijzondere momenten samen, enjoy!! Liefs van ons 4tjes

• 11 Juli 2014 - 21:13

Tamar:

Dikke knuffels!

• 11 Juli 2014 - 22:46

Femke:

Wat een avontuur, wat een kanjers die meiden, 6 uur loomen in een propvolle bus, maar twee keer plassen, snorkelen en sliertjes eten! Klinkt als een hele goede start! Veel plezier verder en... UNO is zelfs na 100 potjes nog leuk!

• 11 Juli 2014 - 23:07

Hestia:

Oh, dat klinkt geweldig. Geniet lekker, lieverds en een dikke knuffel voor mijn vriendinnetjes! X

• 12 Juli 2014 - 07:46

Bianca:

Wat leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen! Veel plezier nog...!

• 13 Juli 2014 - 08:55

Tinka :

Ziet erg goed uit allemaal! wat een ervaringen al in anderhalve week.. dat belooft wat voor de rest van de vakantie!

Annika vraagt zich af hoeveel Loom bandjes Isa al heeft gemaakt.
    Marijn vindt dat er mooie kastelen op de foto's staan en beiden zijn erg jaloers op dat prachtige strand op de laatste foto's.
    Annika vraagt of ik ook nog even wil vragen wanneer Isa weer terug komt.

Veel plezier met de volgende bestemming,
    liefs van ons

• 14 Juli 2014 - 10:55

Daan:

Wat voelt het relaxed,..... Wat heerlijk!

• 14 Juli 2014 - 14:07

Esther:

Ohhh, wat klinkt het allemaal leuk. En wat een ervaring voor de kindjes. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Siem Riep, wij vonden dat helemaal geweldig daar. Heel veel plezier!

• 14 Juli 2014 - 23:17

Marieke:

Heerlijk om mee te kunnen lezen en genieten!!!
    Xxx

• 15 Juli 2014 - 18:05

Jetty:

Wat een belevenis voor jullie gezin! Het is ver weg, maar door hoe je beschrijft komt het dichterbij. Enjoy! xx