Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dan Stephanie Isa Lot - WaarBenJij.nu Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dan Stephanie Isa Lot - WaarBenJij.nu

Vietnam!

Door: Dan Stephanie Isa en Lot

Blijf op de hoogte en volg Dan Stephanie Isa Lot

16 Augustus 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve vriendjes en familie,

Raar hè, heb je vakantie, lukt het geen eens om een blog bij te houden....
De vorige keer waren we in Kampot, Cambodja, wat al weer een hele tijd geleden lijkt. En ook is. Dus een korte samenvatting voor degenen met weinig tijd:

Vanuit Kampot via Phnom Phen en Ho Chi Min stad vliegen naar Nha Trang, dan met de trein naar Hoi An, trein naar Hue en nachttrein naar Hanoi. Boottocht naar Halong Bay en Tai Bo Long Bay. Het gaat erg goed, we vinden het erg mooi en leuk hier, alleen mist Isa wel haar Opa's en Oma's en Nieske. We blijven nog een paar dagen in Vietnam en vliegen de 18e via Bangkok naar Kho Phagnan, een eiland in Thailand waar we de laatste 1,5 week gaan chillen op het strand en Lot haar 3e verjaardag gaan vieren.

Dan nu de lange versie:

Kampot is erg goed bevallen, de kinderen hebben heerlijk gespeeld, zwemmen in de rivier, 's avonds met een klein houten bootje vuurvliegjes zoeken langs de rivier, die je ook in je hand kon houden,  fietsen in de omgeving langs rijstvelden en peper plantages (Kampot peper is de beste peper ter wereld hebben we ons laten vertellen).  Stephanie heeft met Isa nog een middag gekanood,  ik was helaas een middagje ziek en heb toen lekker geslapen. Lot kwam er lekker bij liggen en heeft ook de hele middag geslapen...toch vermoeiend de warmte en het tempo van haar ouders blijkbaar.  De vreugde was compleet toen er een Nederlands stel kwam met drie kinderen, Kas van 6 en een tweeling van 3, Tamar en Isa (!!). De kids hebben lekker met elkaar gespeeld deze drie dagen!

Na drie nachten in Kampot een taxi genomen naar Phnom Phen, de hoofdstad van Cambodja. Op de weg ligt ook een soort dierentuin met dieren die gered zijn van stropers of uit Prive dierentuinen zijn bevrijd. Hier zijn we even gestopt, het is vrij groot maar compleet anders dan dierenpark Amersfoort. Je rijd met de auto tussen de dierenverblijven door en de opvang is toch wat minder diervriendelijk dan bij ons. De dieren kun je hier gewoon voeren, zo hebben we de olifanten gevoerd met een soort zoete aardappels die je voor een dollar kan kopen. Vonden de meisjes wel bere interessant. Alleen de eerste zak met aardappelen rukte een brutale aap uit de handen van Lot om deze op te eten in de boom. Maakte erg veel indruk op onze kleine meid...Daarna weer verder met de taxi. Taxi's zijn erg goedkoop hier, voor een paar uur rijden betaal je 20 of 30 euro, en je wordt precies gebracht waar je wezen moet... Best handig. Tenminste, taxichauffeurs zeggen altijd dat ze het hotel kennen, maar deze meneer komt er echt niet uit. Uiteindelijk maar uitgestapt en de laatste paar kilometer met een locale tuktuk meneer die de weg wel kende. Of toch bijna...maar we zijn aangekomen in ons hotel!
'S avonds gegeten spinnen op menu, gefrituurde tarantula, een lekkernij! Hier wordt ook straatjeugd opgeleid tot ober, erg goed gegeten voor een goed doel.

Phnom Phen is een drukke stad met grote tegenstellingen. Mooie villa's naast vervallen huisjes, hippe barretjes en eenvoudige eettentjes op een paar meter afstand. We hadden een prima hotel midden in het centrum dus we konden veel per voet of per tuktuk doen.
We hebben het koninklijk paleis bezocht  (helaas was hij even weg), een aantal mooie tempels, pagodes, ontzettend grote markten waar ze volgens ons alles kan kopen waarvan je niet wist dat het bestond, maar ook veel speeltuinen bezocht. Er zitten hier vele ambassades dus de kinderen van de ambassadeurs moeten zich ook vermaken, genoeg te doen voor kinderen dus! Zo hebben we een middagje doorgebracht in een tuin met zandbak.

Na drie dagen hebben we de bus gepakt naar Vietnam, het volgende land op onze reis. De busreis tussen Phnom Phen en Ho Chi Min (het vroegere Saigon) duurt ongeveer 6 uur, met een oversteek op het pontje over de Mekong rivier.
Bij de grens moet alles uit de bus, je eigen bagage over de grens sjouwen en alles weer terug in de bus na de visa controle:  we mogen de communistische volkrepubliek Viet Nam in! Nog twee uurtjes later in Ho Chi Min aangekomen en gelijk onze eerste (en tot nu toe laatste) keer afgezet. Een taxichauffeur brengt ons in 20 minuten naar het hotel, rekent een prijs in Vietnames Dong (we weten nog niet wat alles hier kost). De volgende morgen blijkt het hotel om de hoek van het busstation te zijn.....zeker twee minuten lopen.
Gelukkig blijkt een Dong weinig waard. Je pint steeds 2 miljoen, en hebt dan 60 euro op zak.
Wel goed voor het miljonair gevoel!
Alles is hier wel goedkoop, je kunt eten in een restaurant voor ca 2 of 3 euro per gerecht en een taxi door de stad kost een euro of 2.
Ook HCM is een drukke stad, enorm veel brommers vooral. Daarnaast zijn de Vietnamezen verslaafd aan toeteren, ze toeteren werkelijk naar alles en iedereen die ook maar even in de buurt komt. Ook al loop je op een zebra met groen licht, dan nog toeteren ze of je wel door hebt dat ze eraan komen.  Sowieso hebben we echte verkeersregels niet echt kunnen ontdekken; tegen het verkeer inrijden of door rood mag best (als je maar regelmatig toetert).
De eerste dag fiets-tuktuks gehuurd, om de grootste bezienswaardigheden langs te gaan zonder je in het zweet te hoeven werken. Erg aangenaam bij 35 graden....
Eerste langs het Unification Palace, waar tot 1975 het zuid vietnamese parlement en regering zat. Compleet nog in jaren 60 stijl, erg leuk om te zien. Wel een erg bewogen periode, met achteraf gezien een oorlog die bijzonder weinig heeft opgeleverd. Isa krijgt ook wel mee dat het hier kort geleden nog oorlog was, maar is blij dat de soldaten nu vrede hebben.
Ze hebben hier verder ook een katedraal die niet zou misstaan in Bretagne, een schitterend postkantoor dat nog volop in gebruik is, mooie pagodes en tempels, en ook de nodige parken en speeltuinen! Prima om hier te zijn dus, al merkten we wel dat we een beetje moe waren van de drukke steden.
Vandaar dus een vlucht geboekt naar Nha Trang, het Scheveningen van Vietnam, voor een paar dagjes strand. Hier bleken ze een goede plek te hebben: een kleine brouwerij op het strand, met zwembad en ligstoelen. Witbier, Donker Bier, u zegt het maar en het is vers op de tap. Hier dus maar gebleven van ontbijt tot een uurtje of 3. We waren net binnen in ons hotel na een schitterend zonnige dag of het begon ongenadig te regenen, een paar uur lang. Toen het weer een beetje droog was en wij een restaurantje zochten moest je wel tot je enkels door de straat waden. Maar we hoorden dat het diezelfde dag ook in Nederland goed tekeer ging qua regen.
De volgende dag gingen we duiken! Dus weer vroeg op (tien voor 7 melden bij de duikschool, wat nou vakantie). Met een busje naar de haven en daar met tientallen andere duikboten tegelijk de haven uit. Het maritieme reservaat waar iedereen gaat duiken is alleen 's ochtends toegankelijk, vandaar. Dan mocht eerst duiken,  Stephanie bleef aan boord met de kids. Isa vond het opeens spannend (had ze eerder nooit) en wilde graag aan boord blijven, terwijl Steef dan met Lot ging zwemmen rondom de boot. De tweede duik heeft Stephanie gedaan.  Vooral mooi koraal, de hoeveelheid vissen wat minder helaas dan in Maleisie, we zijn daar wat verwend geworden.
Om 13 uur terug in het hotelletje en even wat gegeten en daarna de Cham torens van Po Nagar (de dame van de stad) bezocht. Tijdens het bezoek aan deze tempelruines begon het enorm te regenen en zijn we in een restaurantje beland waar uitsluitend Vietamees werd gesproken, maar waar de buiten op de stoep grote bakken met zeewater en schelpen stonden. Een kwestie van aanwijzen (kilootje van die, half kilootje van die andere) en dan onderhandelen over de kiloprijs en afwachten wat je nu gekocht hebt. Nou, heerlijk! Lekkere schelpen van de barbecue, oesters en een lekker biertje erbij, mmmm!

De volgende dag zijn we naar Jungle Beach gegaan, een zeer basic resort 60 km boven Nha Trang. We hadden wat behoefte aan rust en dit was ook aangeraden door een Nederlands stel dat we in Maleisie ontmoet hadden. Zeer simpele bamboe hutten, 10 meter van een zandstrand, met gezamenlijke maaltijden, een volleybalnet, elke avond kampvuur en verder helemaal niets....
Er waren een stuk of 30 mensen,  en door het gezamenlijke eten heb je veel contact met elkaar, erg gezellig. Het eten was daarnaast ook nog eens lekker en ruim voldoende, en ook goed dat je niet elke keer hoeft te beslissen waar te eten en te slapen. Lekker uitgerust dus!
Na 3 nachten hadden we de laatste avond barbecue op het strand, alleen toen de barbecue stond en de eerste visjes klaar waren barstte er een enorm onweer los...de barbecue verplaatst naar een afdakje en verder gegaan. Wat kan het hier enorm regenen!  Gelukkig bleek de hut wel waterdicht (had ik niet verwacht) en is het na 2 uur hozen meestal wel weer droog, dus prima geslapen.
De volgende dag rond 11 uur afscheid genomen en terug naar Nha Trang treinstation, waar we de trein naar Hoi An genomen hebben. Na een lange treinreis (hij gaat niet zo erg hard, leve de NS!) rond 23 uur aangekomen, waar Rick en Linda (oud huisgenoot van Stephanie) ook waren, en ze een pick-up met een taxi voor ons geregeld hadden en een hotelkamer. Heel fijn!
De volgende morgen gezellig met Rick, Linda, Amber en Bram ontbeten, heel leuk ze hier tegen te komen, zij reizen van noord naar zuid en wij andersom, dus dat paste precies!
Hoi An is de stad van de kleermakers, en Rick en Linda hadden wat kleren laten maken, dus samen even de stad doorgelopen. Mooi oud centrum, met alleen maar laagbouw in mooie gele kleuren langs een mooie rivier. Erg leuk stadje! Langs de schoenmaker,  overhemden- en pakkenmaker en de verleiding niet kunnen weerstaan ook maar een pak en 3 overhemden voor Dan te bestellen.  Daarna afkoelen in het zwembad van het hotel...het blijf warm! 's Avonds gezellig met elkaar gegeten, een lampion bootje gekocht voor alle kinderen en die met een kaarsje erin op de rivier laten wegdrijven. Het hele stadje is 's avonds versierd met lampionnen, erg leuk om te zien!
De volgende dag Linda, Rick en de kids uitgezwaaid voor hun vlucht naar Ho Chi Min en wij fietsen gehuurd (1 euro per dag voor prima fietsen) en door de rijstvelden heen naar het strand gegaan. We kwamen met wat rondfietsen terecht bij een mooi en heel rustig strand, An Bang beach, met een paar ligbedden en een klein restaurantje die je eten op een tafeltje in het zand bracht. Weer niet verkeerd!
Hier een paar uur gezwommen en lekker gelunched en toen terug door de rijstvelden, langs waterbuffels, kleine tempeltjes en boerendorpjes. Erg leuk! Lekkere white rose gegeten, de lokale specialiteit, het eten blijft hier erg lekker en spotgoedkoop.
De volgende dag vroeg opgestaan, en voor de toeristen naar de ochtendmarkt gelopen. Rond 7 uur zijn alleen Vietnamezen er, leuk om te zien en mooie foto's te maken. Daarna lekker ontbeten, zwemmen in het zwembad en even langs de pakkenmevrouw. Het eerste pak was al klaar en paste perfect! Toch maar een tweede besteld, in circa 4 uur maken ze een pak op maat voor je! Nog wat verder geshopt, wat souveniertjes voor thuis en wat kleren en leuke dingetjes voor de kids. Daarna gegeten bij een mooi restaurant aan het water, heerlijk eten. Een iets duurder restaurant, maar dan betaal je geen 3 maar 5 euro voor een hoofdgerecht, en eet je top!
De volgende dag zijn we met de taxi terug naar het station gegaan om de trein naar Hue te nemen. Een mooie treinrit langs de kust, met veel mooie uitzichten.
Na 3 uur treinen in Hue aangekomen, snel naar ons hotelletje en even gaan lunchen voor de broodnodige energie en de middag besteed in het zwembad.
De volgende dag zijn we naar de oude citadel gegaan, waar vroeger de Cham keizers woonden. Enorm gevochten hier in de Vietnam oorlog en behoorlijk platgegooid met bommen, maar een deel is gelukkig bewaard gebleven en een flink deel wordt gerestaureerd. De paar gebouwen die er nog staan zijn erg mooi, maar circa 50 andere gebouwen dus compleet vernield. Eeuwig zonde.  We hebben ons daarna rond laten rijden in een fiets tuktuk naar nog wat bezienswaardigheden in de buurt gezien de warmte, het was vandaag tegen de 40 graden.  Ergens gelunched en daarna weer het zwembad in, anders is het bijna niet te doen....
's' avonds heerlijk gegeten bij een Japans restaurant,  met Lotje slapend op een bankje in de family-room die wij toegewezen kregen. Een complete eigen kamer in het restaurant, met een belletje als je wilt bestellen!
Terug in het hotel een brommer toer geregeld voor de volgende dag, een eigen brommer voor Isa en Dan, en eentje met chauffeur/gids voor Lot en Steef.
Erg leuke toer gehad, erg leuk om zelf je tempo te kunnen bepalen, vooral met kinderen. Isa en Lot vonden het vooraf spannend, maar na de eerste meters vonden ze het geweldig!!
Mooie tempels en buitenverblijven van de keizers gezien,  maar ook bunkers uit de Vietnam oorlog, op een mooi uitzichtpunt over de Parfum-rivier waar je steeds langs rijdt. Hue lag precies op de scheidslijn tussen Noord en Zuid Vietnam, er is dus veel gevochten hier.
Na het avondeten de nachttrein gepakt naar Hanoi, ongeveer 12 uur rijden.
Eigenlijk prima gegaan, een compartiment met 4 bedden, wij hadden twee onderste bedden en rustige kamergenoten op de bovenverdieping. Rond 12 uur waren we in Hanoi, waar we een taxichauffeur hadden die via een omweg nar het hotel reed en daar veel geld voor vroeg. Gelukkig weten we inmiddels wat alles hier kost, dus helaas lukte zijn trucje niet.
Grote kamer gekregen met zelfs een complete zithoek, en mooie zwanen van de handdoeken en rozenblaadjes op bed.  De stad ingegaan, wat gegeten in een prima restaurant om de hoek waar we 's avonds direct weer zijn gaan eten. Ook Hanoi is een drukke stad met veel verkeer en ook hier zijn ze erg van het toeteren naar alles wat beweegt. Ook al loop je op een zebrapad, dan nog ben je een obstakel waar naar getoeterd moet worden.  Besloten om hier niet heel lang te blijven en een tour naar Halong Bay en Bai Tu Long. Halong is een baai, opgenomen in Werelderfgoedlijst van Unesco, bestaande uit bijna 2000 eilanden van granieten rotsen in de zee, met vele grotten en spelonken.
Rond 9 uur opgehaald uit het hotel en rond 1 uur voeren we met een hele mooie boot de baai in. We hadden wat horror verhalen gehoord over de kwaliteit van de boten,  en daardoor wat langer gezocht en iets meer betaald, maar het was "worth the extra Buck". We kregen de mooiste kamer van de boot, de VIP room, met schuifdeuren naar een terrasje en panorama view op de baai. Ook heerlijk eten, veel vis op het menu, echt top.  Gelukkig stopte het ook met regenen toen wij op de boot stapten.

Jammer alleen dat zo'n beschermd gebied toch veel plastic zooi ronddrijft...nodigt niet uit tot zwemmen.  Ook hier is afval echt een probleem.

Een lokaal vissersdorpje bezocht, wat bestaan uit drijvende huizen of beter gezegd houten hutjes. De locale overheid wil er ook een eind aanmaken, omdat ze erg arm zijn en kinderen niet naar school kunnen.  Veel huisjes zijn dan ook verlaten inmiddels, omdat de vissers een huis aan land aangeboden krijgen en scholing voor de kinderen.  Jammer van de traditie, ik zou er denker eerder voor kiezen hen een rol in het toerisme te geven en ook de baai schoon te "vissen" en zo een bestaan op te bouwen, maar ja.
Als VIP's geslapen en om 7 uur stond het onbijt voor ons klaar, waarna er een kanotocht gepland stond door de baai. Lot en Isa voorin,  na wat initiële aarzeling vonden ze het erg leuk. Een grot bezocht, en daarna weer terug gepeddeld. Terug naar het dorpje gevaren door de baai en wachten op het busje om ons naar de volgende baai te brengen. We moesten even wachten omdat een Frans meisje oorpijn had gekregen en even naar de dokter moest, maar rond 2 uur konden we in het busje, dat ons naar de volgende baai bracht, een uurtje rijden.
Nu zitten we in een bootje dat ons naar het baaitje brengt, helaas is het een beetje bewolkt met af en toe een buitje, maar tot nu toe hebben we weinig regen gehad voor een regenseizoen.  Aangekomen op het eiland was het droog, de bagage met de tuktuk naar de Homestay en de meesten met de fiets erachter aan, terwijl Dan met de kids met de tuktuk mee mocht, kinderzitjes hadden ze helaas niet.  Op dit eiland komen in het weekend veel Vietnamezen, die lekker aan het zandstrand gaan zitten en 's avonds graag een potje karaoke gaan zingen (denken wij, gezien de verhouding karaoke bars versus inwoners).
Enorme spinnen hier trouwens in de bomen, je ziet ze gewoon zitten, ik denk wel ruim 10 cm groot.  De tassen afgezet bij de Homestay en snel nog even naar het strand voor een frisse duik. Daarna de cursus springrolls maken, dus nu weten we ook hoe dat moet voor thuis. Ui, taugé, wortel, beetje inktvis, varkensvlees, wat rijstpapier, even in de frituur en klaar is je spring roll! Wederom lekker gegeten en de kinderen doodmoe naar bed gebracht.

We blijven nog een een paar dagen in Vietnam, we willen nog vanuit Hanoi naar Sapa in het binnenland, en vliegen de 18e via Bangkok naar Kho Phagnan, een eiland in Thailand. Hier zitten ook vrienden van ons (Erik en Nikol met Wessel en Yfke) die we dan nog 2 dagen treffen. Op dit Thaise bounty eiland willen de laatste 1,5 week gaan chillen op het strand en Lot haar 3e verjaardag gaan vieren. We dachten dat de kinderen en wijzelf dat wel verdient hadden na al dat gereis.....

Liefs van ons viertjes, of zoals Isa zegt :"bye bye Koeienvlaai"

• 16 Augustus 2014 - 23:42

Tamara En Co:

Korte versie;wauw! Lange versie; wauwwwww! Brings back memories! Wat een heerlijk avontuur lieve luitjes!!blijf genieten, reis voorzichtig en veel lieve saluutjes vanuit,nog steeds;-), la douce france! Dikke bisous aan de meisjes van de meisjes!

• 19 Augustus 2014 - 17:17

Cecile:

Wauw wat maken jullie veel mee! Genoten van jullie verhalen.
    Veel plezier in thailand en een fijne verjaardag van Lot!
    Liefs Mark Ziggy en Cécile.

• 20 Augustus 2014 - 13:38

Bianca:

De foto's zeggen eigenlijk al genoeg.. vooral de dames motormuizen.. geweldig!