Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dan Stephanie Isa Lot - WaarBenJij.nu Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dan Stephanie Isa Lot - WaarBenJij.nu

Thailand!

Door: Dan Stephanie Isa en Lot

Blijf op de hoogte en volg Dan Stephanie Isa Lot

31 Augustus 2014 | Thailand, Bangkok

Hallo familie en vriendjes,

Nou het zit er bijna op...nog een een nachtje en dan vliegen we weer terug naar het mooie Nederland. Zal wel erg wennen worden...

De vorige blog waren we geëindigd in Halong  Bay (Vietnam). We hadden na terugkomst vanuit Halong Bay nog net tijd om te eten in Hanoi en toen direct naar de trein. Het hotel waar we eerder overnacht hadden had treinkaartjes voor ons gekocht en een hotel in Sapa voor ons geboekt, prima service!

We zijn toen verder gegaan vanuit Hanoi, met de nachttrein, naar Sapa. Een uur of 10 met de trein het binnenland in. Slechts 3 kilometer verwijderd van de grens met China! In Sapa wonen diverse bergvolkeren, vooral de Hmong stam maar ook nog een paar andere stammen. Elke stam is te herkennen aan hun eigen klederdracht, met name de kleuren en motieven zijn bij iedereen verschillend.

In Sapa hadden we een trekking geboekt bij de Sapa Sisters, een organisatie van Hmong vrouwen die wandelingen in de omgeving organiseert en zo locale vrouwen aan werk en inkomen helpt. Onze trein had alleen wat vertraging ...drie uur...zodat we pas om 11 uur begonnen met onze wandeling, een easy trek volgens de gids, kinderen geen probleem. Naast onze gids liepen er nog 4 andere Hmong vrouwen mee, allervriendelijkst, maar voor ons was niet helemaal duidelijk waarom. Maar toen de toch wat pittiger werd voor de kinderen ...en voor ons ; ) was het toch wel handig dat ze mee waren zeg! waar wij lopen te glibberen over blubberige bergpaadjes, lopen zij op hun laarzen als klimgeiten de berg op, met Isa of onze rugzak op hun rug. En ons handjes geven...soort houdgreep zodat vooral Steef niet naar beneden gleed met Lot op haar rug. Enorm respect gekregen voor de kracht van deze vrouwen!  Hele mooie wandeling door rijstvelden, langs rivieren en door dorpjes. Na afloop halen ze nog wat sjaals en ander koopwaar tevoorschijn, wat wij natuurlijk hebben gekocht, vooral van die tanige dame die Isa al de tijd had gedragen.

Om een uur of vijf waren we terug in het hotel, onder de modder van glijpartijen maar zeer voldaan. Met de schoenen onder de douche en daarna de stad in voor een hapje eten. Op het marktplein, een soort klein amfitheater, met Isa wat kunstjes gedaan, hebben we binnen 10 minuten een hele groep Aziaten om ons heen staan, volgende keer zetten we een petje neer :-)

De volgende dag besloten maar even rustig aan te doen na alle reizen , nachttreinen en bergwandelingen. Eerlijk gezegd hadden we allebei ook enorme spierpijn, jee we worden echt oud.
Door het dorpje gelopen, lekkere taartjes gegeten en inkopen gedaan op de locale markt voor de souveniertjes.
Dezelfde avond hadden we de nachttrein terug voor een slopend schema waar niets mis mocht gaan: eerst de nachttrein naar Hanoi, aankomt om 6 uur 's morgens. Dan de taxi naar het vliegveld, waar we om 9 uur naar Bangkok vlogen, om daarna door te vliegen naar Surat Thani, in het zuiden van Thailand. Dan de bus naar de haven, waar de boot richting Koh Phagnan vertrekt.
Met zoveel overstappen waren we een beetje gespannen of het allemaal ging lukken, maar we wilden graag op de verjaardag van Lot op een mooi rustig plekje zijn. Gelukkig kwamen we precies zoals gepland aan op Kho Phagnan. Hier zitten ook vrienden van ons (Erik en Nikol met Wessel en Yfke) die we zo nog 2 dagen treffen, wat echt super leuk was.
De eerste dag van ons samenzijn hebben we een echte stranddag gehad. Lekker zandkastelen bouwen, krabben vangen en schelpen zoeken: heerlijk! 's Avonds een vuurshow met muziek op het strand! Erg gezellig met de kids,  Isa bleef gelijk bij Yfke logeren. En de volgende nacht omgekeerd.

De dag erna was Lot jarig: 3 jaar alweer! We hadden slingers opgehangen, kadootjes en een mooie en heerlijke taart laten maken bij de locale Duitse taartenbakker.
Daarna met de gehuurde jeep met zijn allen op zoek naar de olifanten boerderij! De kinderen vonden het geweldig om boven op zo'n enorm dier te zitten die dan op zijn gemak door de jungle stapt...en wij stiekem ook. Onze eerste olifant had er geen zin meer in na een paar minuten, vond het waarschijnlijk veel te warm die dag. Gelukkig deed de berijder daar niet moeilijk over...en ja wat kun je doen tegen een koppige olifant. 'M lekker bij laten komen bij de waterput. En toen kregen we nog een (heel) rondje van de zaak. En mocht Isa het laatste stukje zelfs op de kop van de olifant zitten: vond ze geweldig!
Daarna zijn we met de jeep verder gecrossed naar de Chinese tempel (voor de noodzakelijke culturele input) met eindbestemming een strandje voor een verkoelende duik.
Dan heeft nog wat schelpen opgedoken voor later op de barbecue, omdat we al gezien hadden dat in het dorpje veel restaurants bakken met vis voor de deur hadden staan en een barbecue ernaast. Heerlijk, ook de zelf opgedoken schelpen! Doodmoe in het donker terug gereden en de kids half slapend in bed getild.

De dag erna moesten Erik en Nikol helaas al weer weg om via Koh Samui, het vliegtuig naar Nederland weer te halen. Wij besluiten nog een nachtje hier te blijven en dan met de boot naar Kho Tao te gaan, een klein eilandje boven Kho Pagnan. We kregen van Nikol en Erik de tip naar Sensi Paradise te gaan, dus maar gedaan, volgzaam als we zijn. Echt wel heel erg super daar, gave bungalow op palen en een supermooi zwembad. Prachtig eiland is Kho Tao, het staat bekend om zijn prachtig witte stranden en heel helder water. Het inderdaad paradijselijk: alsof je in een aquarium zwemt, maar dan met palmbomen boven water.... Superveel vissen in het water,  heerlijk weer en vanaf Sensi kon je met een half uurtje lopen naar een hele mooie rustige baai lopen om te snorkelen.  Ook met een zwembad met drie verdiepingen kon het plekje onze kleine dames wel bekoren. Isa zwemt inmiddels compleet zonder bandjes, duikt, springt en zwemt onder water alsof ze al tijden op zwemles zit. Erg leuk hoeveel ze geleerd heeft. We hebben ook nog een middagje gedoken, elk een duik en de ander met de kids lekker zwemmen en snorkelen.

Na 4 nachten zijn we naar een ander huisje gegaan aan de andere kant van het eiland, een kwartiertje rijden ongeveer, maar weer een compleet andere baai, Oaw Leuk geheten. Was ook erg leuk, zeer rustig resortje buiten alle drukte, en vanaf ons balkon hadden we een prachtig uitzicht over de baai. Naar beneden lopen was wel even een klusje, je moest een flink stuk over de rotsen klauteren om op het strand te komen. Maar wat een enorm helder water hier, met koraal op zwemafstand van het strand en honderden vissen om je heen zwemmend. Geweldig!
We zijn hier twee nachten gebleven en toen naar Sairee Beach gegaan, het grootste en langste eiland van het eiland aan de westzijde. Mooi voor de zonsondergangen!  Prima plekje gevonden, Simple life resort, op 100 meter van het strand en wat meer in de "bewoonde wereld" als het vorige plekje.  De volgende dag een taxibootje naar een twee mooie eilanden, Kho Nangyan, die door een wit zandstrand met elkaar verbonden worden als een soort brug tussen de beide eilanden. Aan beide zijden van het strand heb je dus zee, en ook hier enorm helder water met superveel vissen. Heerlijk dagje hier gesnorkeld, gezwommen en gedoken. Toen we om vijf uur terug waren in ons huisje, wilden de dames nog even zwemmen in het zwembad, ze kunnen er allebei geen genoeg van krijgen! Ja zo leer je wel zwemmen!
Aan alles komt een eind, en zaterdag was het tijd om de koffers te pakken en de boot te nemen naar het vaste land. Een uur of 3 varen naar de haven, dan een kort busritje naar het station en precies nog een uurtje de tijd voor een lekkere Pad Thai bij een klein restaurantje voordat we de nachttrein naar bangkok in konden. Weer een prima treinrit, nachttreinen bevallen ons erg goed, je reist ongemerkt een paar 100 kilometer en slaapt toch zeer redelijk. We liggen elk met een meisje bij het voeteneind, dan vallen ze er niet uit,  wat best gaat voor een keertje. En je ontmoet altijd andere reizigers, ook gezellig. Om half vijf wordt je wel wakker gemaakt met je ontbijtdoosje: twee witte boterhammen, gebakken ei, een worstje, sapje en koffie.  Afgezien van de timing prima wakker worden! Rond half 6 's morgens stonden we in Bangkok centraal station en namen we de taxi naar het hotel. Met een wat aparte taxichauffeur ( we schatten hem in als een gevalletje voor de psychiatrie) bij ons hotel gekomen, waar we gelukkig meteen om de kamer mochten.  's Morgens na een goede cappuccino naar een tempel in de buurt geweest, Wat Inthra Wihan, met een 45 meter hoge gouden Boeddha. Daarna doorgereden naar de moeder aller markten, de Chatuchak Weekend Market.  Er staan zo'n 15.000 stalletjes en de markt is elke zaterdag en zondag geopend. De markt heeft alles waarvan je niet wist dat je het nodig had kleren, levende dieren, boeken, muziek, veel eten, tasjes en bloemen. Met een tas vol en moeie voeten hebben we net de markt verlaten voor een duik in het hotel zwembad, en daarna waarschijnlijk lekker eten en slapen...en morgen nog een dagje Bangkok en dan 's avonds beginnen we met de terugreis. We hebben begrepen dat het mooi weer is in Nederland, dus dat maakt de overgang wat makkelijker. En heel leuk om jullie allemaal weer te zien! Tot snel, l iefs van ons viertjes, "bye bye Koeienvlaai"

• 31 Augustus 2014 - 22:46

Marleen Cools.gaal:

Hoi lieverds,leuk om te lezen wat jullie allemaal weer hebben beleefd de laatste weken van de vakantie.!
    Wat een energie......nu. Nog even genieten van Bangkok...en dan beginnen aan de thuisreis.
    Hele goede reis gewenst en tot dinsdag op het vliegveld in Dusseldorf.
    Veel liefs en tot gauw!XXXXXXXXXOma Marleen en Opa Hans

• 01 September 2014 - 11:48

Tamara:

Wat heerlijk allemaal!! Met kippenvel en een grote smile jullie verhalen gelezen, maar heel gezellig dat jullie er weer bijna zijn! We kijken met smart naar jullie uit, goeie reis terug en tot snel! Liefs van ons! JTJS